Sunbeam-Talbot

Sunbeam-Talbot werd samengesteld uit twee firma’s. SUNBEAM, tot in de jaren ’80 van de vorige eeuw nog steeds op de weg, was oorspronkelijk een fietsenbedrijf dat slechts in 1901 een auto in productie nam. Het werd een Top-Productie, kwalitatief zéér hoogstaand qua saloons; maar ze bouwden tevens een sportwagen die in o.a. 1923 de franse “Grand Prix” won.

TALBOT, heette oorspronkelijk Clément-Talbot,; zij importeerden de Franse Clément wagen in Engeland. Als financiële ruggesteun trad de “Earl of Shrewsbury and Talbot” op, vandaar de naam. Zij maakten in den beginne gelijkwaardige producten; in 1926 echter begon Talbot met het bouwen van een hele reeks zéér vooruitstrevende wagens, mede door de Zwitserse ingenieur George Roesch. Clément-Talbot werd overgenomen door Darracq in 1919; één jaar later kochten deze ook Sunbeam. In 1935 namen de Rootes-Brothers de “Clément-Talbot”-afdeling over van de Sunbeam Motor Car Cy.

Vanaf 1938 werden de wagens SUNBEAM-TALBOT genoemd. Daarna liet men progressief “Talbot” vallen zodat uiteindelijk alleen “Sunbeam” overbleef.

Het embleem hierboven bevat het woord “Supreme” naar een type der vijftiger jaren & het wapenschild van de Shrewsbury & Talbot-familie, waarop een “hound” voorkomt. Dat is een soort jachthond die men gebruikt om wild op te jagen, met als kenmerken: lange oren, en zéér krachtig gebit en een buitengewoon speurdersinstinct.

“Talbot” werd nog maar eens uit de vergeethoek gehaald in die zin dat de vroegere “Chryslers” weer “Talbot” genoemd werden onder het Peugeot beleid (vb. Tagora). Zonder veel succes, de naam werd terug naar de archieven verwezen.